Jeśli od jakiegoś czasu czytasz same negatywne komentarze na Facebooku odnośnie działalności Twojej restauracji, a goście coraz częściej się skarżą, być może popełniasz błędy, o których istnieniu nawet nie zdajesz sobie sprawy.
1. Brudne menu
Często zdarza się, że restauracyjna karta dań pozostawia wiele do życzenia jeśli chodzi o kwestie higieniczne. Naprawdę nieprzyjemne jest wybieranie dań z menu, które od dłuższego czasu nie zostało choćby przetarte szmatką. Warto zadbać o ład i porządek w lokalu – to przecież jego wizytówka. Jeśli menu ma na sobie widoczne ślady użytkowania, których nie da się usunąć, jest pomięte i podarte, słowem – jest zniszczone – to właśnie nadszedł ten moment, aby wymienić je na nowe. Podczas prowadzenia restauracji nie ma miejsca na brud i nieporządek. Miejsce w którym przyjmujemy gości, powinno być czyste i zadbane. W przeciwnym razie zapewnisz swojemu lokalowi antyreklamę. A przecież chodzi o to, żeby goście byli zadowoleni i przede wszystkim ponownie odwiedzili Twoją restaurację.
2. Brak informacji od kelnera
Wyobraźmy sobie taką sytuację, że jako gość zastanawiasz się nad wyborem dania a kelner nie potrafi Ci pomóc w jego wyborze. Albo pytasz o skład i smak potrawy a kelner nie zna odpowiedzi na pytanie. Jakbyś się czuł gdybyś nie został poinformowany o wydłużonym czasie oczekiwania na posiłek? Z pewnością nie są to miłe sytuacje i nikt z nas nie chciałby zostać tak potraktowany. Znajomość karty przez kelnera jest obligatoryjna. Należy to do jego podstawowych obowiązków, tak samo jak odpowiadanie na pytania gości i służenie radą. Gość jest najważniejszą odwiedzającą nas osobą. Nie można dopuścić do sytuacji aby wyszła ona sfrustrowana, tudzież lekko poirytowana niemożnością uzyskania jakichkolwiek podstawowych informacji od obsługi. Brzmi mało profesjonalnie, prawda? W prowadzeniu gastronomii nie ma miejsca na bycie nieprofesjonalnym.
3. Brak komunikacji pomiędzy kelnerem a kucharzem
Mimo że w karcie pizza była z cebulą, poprosiłam o pizzę bez cebuli. Oczywiście dostałam pizzę z cebulą. Miało nie być sosu w kebabie – jednak był. Klasyczny przypadek nieumiejętnej komunikacji na linii kelner – kucharz. Błędy w przekazywaniu zamówienia zdarzają się niezwykle często i potrafią zdenerwować każdego. Kelner musi być skupiony na swojej pracy. Powinien uważnie i wyraźnie notować, na koniec podsumować zamówienie i upewnić się, że dobrze wszystko zrozumiał. Również wszelkie prośby i uwagi, kierowane od gościa w sprawie zamówienia, obowiązkowo muszą zostać przekazane kucharzowi. Preferencje smakowe gościa są najważniejsze.
4. Niemiła obsługa i obojętny stosunek do gościa
„Czy ja Pani nie przeszkadzam?” – nasuwa się pytanie osobie, która czeka na podanie karty od 15 minut, nie jest witana miło i z uśmiechem, każde jej pytanie jest o jednym pytaniem za dużo, a podczas spożywania posiłku nikt nie czuje się zobowiązany do sprawdzenia czy wszystko jej smakuje. Co więcej, sama obecność gościa wydaje się nieco narzucająca i lepiej by było gdyby sobie poszedł i nie oczekiwał zbyt wiele. Chamskie odzywki, opryskliwe komentarze, niesprzątanie ze stolików po zjedzonym posiłku, zapominanie o gościach, wydłużone oczekiwanie na rachunek – to błędy najczęściej popełniane przez kelnerów. Powitanie gościa z uśmiechem i wskazanie mu miejsca do siedzenia, natychmiastowe podanie karty i zainteresowanie ze strony kelnera, to podstawa dobrej obsługi. Nikt nie chciałby odnieść wrażenia, że składanie serwetek i polerowanie sztućców jest ważniejsze od przyjęcia gościa. Szacunek względem niego powinien być priorytetem.
5. Nieprzeszkolona kadra
Kucharz, który „nie ma ręki” do gotowania a w kuchni znalazł się przypadkowo, nie jest dobrą inwestycją. Kelner, który nie potrafi otworzyć wina czy barman, który nie zna się na przygotowywaniu drinków…brzmi koszmarnie! To nie do przyjęcia abyś zatrudniał niewykwalifikowaną i nieprzeszkoloną kadrę. Jeśli decydujesz się na zatrudnienie osób bez doświadczenia, czuj się zobowiązany do zapewnienia im pakietu szkoleń lub opieki mentorskiej od innych pracowników, którzy mogliby dzielić się z nimi swoją wiedzą. Jeśli z kolei uważasz, że Twoi pracownicy są już wystarczająco przeszkoleni, zwróć uwagę na to, kiedy ostatnio podnosili swoje kwalifikacje. Może to właśnie dobry moment na to, aby zainwestować w swój zespół. Z pewnością jest to opłacalna inwestycja.
Komentarze są wyłączone.