Administratorem danych osobowych jest JNS Sp. z o.o. ul. Wróblewskiego 18, (93-578 Łódź), NIP 725-189-13-94, nasze dane kontaktowe: e-mail: biuro@jns.pl, telefon: +48 42 209 27 01, fax: +48 42 209 27 02.
Na naszej stronie internetowej stosujemy sposób zautomatyzowany przetwarzania danych (w tym profilowania), zbierania danych statystycznych i analizowania ruchu na stronie internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat administratora danych, odbiorców danych, profilowania, sposobu wykorzystania oraz sposobu zmiany ustawień przeglądarki, kliknij TUTAJ. Korzystając z tej strony bez zmian ustawień wyrażasz zgodę na profilowanie.
Czy każda relacja kucharza z kelnerem musi być stresująca?
Teoria mówi, że kucharz z kelnerem powinni ze sobą ściśle współpracować, praktyka natomiast pokazuje, że najczęstsze konflikty w kuchni wybuchają właśnie na tej linii. Dlaczego wzajemne rozumienie się obu stron jest tak ważne w tworzeniu dobrze prosperującej restauracji?
Kucharz i kelner powinni znać swoje obowiązki.
Mówiąc o “swoich” obowiązkach mamy na myśli zarówno te własne jak i drugiej strony. Dobrym pomysłem jest zamiana ról – któregoś dnia można pozwolić kucharzowi przejąć obowiązki kelnera i odwrotnie (można zaaranżować taką sytuację podczas spotkania integracyjnego). Dzięki temu personel wzajemnie nabierze szacunku do pracy swoich kolegów. Znając trudności związane z daną posadą łatwiej też będzie o komunikację.
Co kelner powinien wiedzieć o kuchni?
Jeśli chodzi o obowiązki kelnera, ten z pewnością musi umieć sprzedawać dania, a co za tym idzie znać ich skład i smak. Klienci często proszą o podpowiedź jak danie smakuje albo czy znajdują się w nim jakieś składniki, na które mogą być uczuleni. Kelner w tym momencie musi znać precyzyjną odpowiedź. Ponadto, warto aby kelner znał mocne i słabe strony kucharza, a także czas przygotowania potraw. Dzięki temu będzie wiedział, które dania polecać w zależności od kucharza jaki jest z nim na zmianie. Natomiast w czasie dużego obłożenia będzie świadom, które dania polecać, aby nie “zakorkować” kuchni i nie wydłużać czasu oczekiwania, albo też jak kucharz może zmodyfikować danie aby trafiło lepiej w gusta klienta.
Co kucharz powinien wiedzieć o kelnerowaniu?
Kucharz musi zdawać sobie sprawę z presji, jakiej poddany jest kelner. To on zbiera nie tylko pochwały, ale też gorzkie słowa zawodu z ust klienta, kiedy czas oczekiwania na danie jest za długi. To na jego głowę spadają pierwsze słowa krytyki jeśli danie jest niesmaczne. Ludzie są bardzo różni i mają przeróżne charaktery. Zadaniem kelnera jest dotrzeć do każdego z nich. To naprawdę trudne i złożone zadanie. Kucharz w zaciszu swojej kuchni może się spocić, może ponarzekać, może do pewnego stopnia dać upust swojemu zmęczeniu. Kelner, będąc ciągle na widoku, musi zawsze prezentować się nienagannie. Bez względu na stopień irytacji – zawsze musi się uśmiechać i zachowywać uprzejmie. Kolejną sprawą, jaką powinien zrozumieć jest kucharz jest to, że jeśli kelner zwraca do kuchni danie od niezadowolonego klienta to te uwagi są uwagami klienta i nie ma powodu, żeby kucharz dodatkowo krzyczał na kelnera.
Gdzie w tym wszystkim jest miejsce managera?
Bez względu na to, jak wygląda sytuacja w restauracji, pieczę nad takimi konfliktami powinien sprawować manager. Aby redukować ilość konfliktów można np. równomierne dzielić się napiwkami, co zmobilizuje obu pracowników do wytężonej pracy. Należy też dbać o ogólną atmosferę w zespole poprzez dobrą komunikację, wyraźny podział obowiązków, organizację spotkań integracyjnych i budowaniu relacji opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu.