Rating:

Dobry kucharz gwarantem sukcesu restauracji

Czy wiesz, że dobra lokalizacja i sprawny marketing nie gwarantują, że Twoja restauracja osiągnie sukces? Jego prawdziwą determinantą jest zatrudnienie właściwego kucharza do Twojej kuchni. Dlaczego? Ponieważ piękny wystrój wnętrz i przemiła obsługa nic nie znaczą, jeśli finalnie gość otrzyma na talerzu potrawę, która zawiedzie jego oczekiwania i sprawi, że już nigdy więcej do Ciebie nie wróci. Wybór odpowiedniego kucharza jest jednak prawdziwym wyzwaniem. Na szczęście podpowiem Ci, jak podjąć właściwą decyzję, która zaprocentuje w przyszłości.

Właściwy kucharz, czyli jaki?

Zawód kucharza na przestrzeni lat zyskał na popularności i atrakcyjności. Miały w tym z pewnością swój udział takie programy jak Top Chef, Masterchef czy Hell’s Kitchen. Zdaniem wybitnego szefa kuchni Kurta Shellera idealny kucharz powinien posiadać wiedzę oraz wyobraźnię, jak również być człowiekiem twardym i surowym przy zachowaniu szacunku do współpracowników. Taką perełkę jest jednak trudno znaleźć. Zwłaszcza, że to nie koniec obowiązków kucharza. Na ich długiej liście znajduje się ponadto:

  • holistyczne zarządzanie pracą kuchni
  • dbałość o wysokiej jakości zaopatrzenie (w tym określenie stanów magazynowych)
  • komponowanie menu (oraz tworzenie kosztorysu poszczególnych dań)
  • szkolenie personelu (zarówno nowych kucharzy, jak i kelnerów)
  • i oczywiście…gotowanie potraw, które podbiją kubki smakowe gości.

To dużo jak na jedną osobę, jednak wykwalifikowani kucharze potrafią kompleksowo sprawować sprawiedliwe rządy w kuchni. Warto przy tym podkreślić, że pomimo zarządzania całym przybytkiem wspaniałego smaku, dobry kucharz powinien być skromny, pełen pokory i głodny wiedzy. Dlaczego? Ponieważ dzięki tym cechom będzie dążył do nieustannego samodoskonalenia ku radości Twojej restauracji i jej gości.

Jak znaleźć tego jedynego?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta i złożona zarazem. W celu odnalezienia właściwego kucharza należy bowiem przeprowadzić rekrutację składającą się z 3 etapów:

  1. Wstępnej selekcji
  2. Rozmowy kwalifikacyjnej
  3. Testu smaku.

Etap wstępnej selekcji oparty jest o zamieszczenie ogłoszeń informujących o poszukiwaniu kucharza. Niezależnie od tego gdzie zostaną one zamieszczone należy pamiętać o tym, by umieścić w nich informację o profilu restauracji. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko, że trafią do Ciebie CV kucharzy, którzy nie czują danej kuchni, co naturalnie pozwoli zaoszczędzić Twój czas. W dokumentach aplikacyjnych zwróć koniecznie uwagę na doświadczenie i dotychczasową ścieżkę kariery każdego kandydata. Pamiętaj o tym, że stosunkowo częste zmienianie pracodawcy przez danego kucharza może stanowić dla Ciebie sygnał ostrzegawczy, że na tej osobie prawdopodobnie nie będzie można polegać w dłuższej perspektywie czasu.

Następnie spośród wszystkich otrzymanych CV wybierz kilka najlepszych i umów się z danymi kandydatami na rozmowę kwalifikacyjną. Podczas tej rozmowy nie zapomnij poprosić o ewentualne referencje, które pozwolą Ci utwierdzić się w przekonaniu, że zatrudniasz właściwą osobę.

Biorąc pod uwagę fakt, że kucharz jest poniekąd rzemieślnikiem, nie możesz zapomnieć o ostatnim etapie rekrutacji, jakim jest test smaku. Na czym on polega? Mówiąc w wielkim uproszczeniu na tym, że dany kandydat przygotowuje kilka swoich popisowych dań na żywo. Dzięki temu nie tylko dowiesz się czy jego kulinarny styl spełnia Twoje oczekiwania, ale również zobaczysz w jaki sposób organizuje swoje miejsce pracy oraz jaki ma warsztat.

Po wszystkich trzech etapach nie pozostaje Ci nic innego, jak tylko podjąć najlepszą dla siebie decyzję. Pamiętaj jednak o tym, że jeśli nie dysponujesz wielkim budżetem, a Twoja restauracja nie jest (jeszcze!) najmodniejszym lokalem w mieście, nie możesz oczekiwać, że zatrudnisz u siebie prawdziwą kulinarną gwiazdę. Niekiedy lepiej jest posiadać na pokładzie być może mniej doświadczonego kucharza, ale takiego który wykonuje swój zawód z prawdziwą i zauważalną już na pierwszy rzut oka pasją.

Kucharz i marketing? Tak, to idzie ze sobą w parze!

Wydaje Ci się, że miejsce kucharza jest w kuchni, a kwestie marketingowe w Twojej restauracji powinieneś ogarniać sam lub z  pomocą ewentualnego menadżera lokalu? Nic bardziej mylnego. Właściwy kucharz może być bowiem naturalnym ambasadorem Twojego lokalu. Jeśli prowadzisz profile w mediach społecznościowych swojej restauracji (a powinieneś!), koniecznie publikuj na nich co jakiś czas fotografie swojego szefa kuchni podczas pracy oraz efekty jego działań. Korzystnie byłoby również tworzyć krótkie filmiki, w których kucharz opowiada o daniach dnia lub przytacza rozmaite kulinarne ciekawostki. To z pewnością przyciągnie do Twojej restauracji jeszcze więcej gości!

Nie podcinaj skrzydeł i doceniaj!

Po magicznym momencie zatrudnienia w Twojej restauracji nie pozostaje Ci już nic innego, jak tylko pozwolić kucharzowi rozwinąć skrzydła. Czerp z jego doświadczenia i dziel się swoją wiedzą, dzięki czemu osiągniecie efekt synergii.

Chcesz wiedzieć więcej? Śledź koniecznie moją aktywność na Portalu Gastronomii. 🙂

Ocena Artykułu
Twoja ocena
[Głosów: 24 Ocena: 3.4]
Dobry kucharz gwarantem sukcesu Twojej restauracji dnia 4 Grudzień 2015 ocena 5.0 of 5

Komentarze są wyłączone.