Administratorem danych osobowych jest JNS Sp. z o.o. ul. Wróblewskiego 18, (93-578 Łódź), NIP 725-189-13-94, nasze dane kontaktowe: e-mail: biuro@jns.pl, telefon: +48 42 209 27 01, fax: +48 42 209 27 02.
Na naszej stronie internetowej stosujemy sposób zautomatyzowany przetwarzania danych (w tym profilowania), zbierania danych statystycznych i analizowania ruchu na stronie internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat administratora danych, odbiorców danych, profilowania, sposobu wykorzystania oraz sposobu zmiany ustawień przeglądarki, kliknij TUTAJ. Korzystając z tej strony bez zmian ustawień wyrażasz zgodę na profilowanie.
Jak dobrze znasz swój produkt?
Chcąc budować dobrze prosperującą restaurację musisz sprawować kontrolę nad niezliczoną ilością rzeczy. Jedną z nich są Twoje produkty. Czy jednak przyszło ci do głowy aby pomyśleć, że Twoja restauracja jako całość również jest produktem? Znając cykl życia produktu wiesz, że ma on różne fazy – od zupełnie nieznanego, przez popularny, aż do wygasającego. Ale czy wiesz, że cykl życia produktu to nie wszystko?
Spójrz na swoją restaurację szerzej.
Skoro wiesz, że każdy produkt ma swój cykl życia – masz świadomość zmian. Inaczej będziesz postępować przez pierwsze miesiące od otwarcia, inaczej po kilku latach działania biznesu. Ale czy znany jest ci model macierzy BCG? Jeśli nie to warto zgłębić ten temat. Macierz BCG jest fantastycznym uzupełnieniem cyklu życia produktu. To metoda, która ułatwi Ci podejmowanie decyzji dotyczących Twojego biznesu. Jej zadaniem jest ocenienie możliwości rozwoju restauracji, a także określenie pozycji, w jakiej znajduje się Twój lokal względem konkurencji.
Kiedy Twoja restauracja jest mało rozpoznawalna…
Rozwijając swój lokal wiesz, że pierwszymi klientami, którzy do ciebie dotrą będą innowatorzy i wcześni naśladowcy (czyli ci, którzy szukają nowych trendów, są ciekawi nowych smaków – to dość mała grupa). Na tym etapie rozwoju biznesu trudno jednoznacznie stwierdzić, czy Twoja restauracja będzie świetnym, dochodowym biznesem. Rynek rozrasta się, a Twój udział w nim jest nieduży. Na tym etapie powinno ci zależeć przede wszystkim na zwiększeniu swoich udziałów.
Zwiększenie udziałów czyni z Ciebie gwiazdę.
Przyjmijmy, że Twój pomysł na restaurację jest jedyny, niepowtarzalny i staje się modny. Jesteś pionierem ale wiesz dobrze, że kiedy jeden przedsiębiorca tworzy coś nowego nie potrzeba wiele czasu, aby inni poszli w jego ślady. Dlatego rynek ciągle się rozrasta, ale ty jako pierwszy, który miał najwięcej czasu na rozwój – zagarnąłeś jego znaczną część. W tym momencie Twoim priorytetem jest to, aby zagarniać jak najwięcej rynku w danym sektorze, a także to aby budować bariery wejścia innym.
W pewnym momencie rynek się stabilizuje, a Twój świetnie prosperujący biznes staje się dojną krową.
W tym punkcie świetnym pomysłem jest rozwój i inwestowanie np. w kolejne lokale. Wiesz, że rynek jest już względnie stabilny i nie pojawi się na nim wielu nowych graczy. Twoja restauracja pęka w szwach, wszystko idzie jak po maśle. Jeśli chodzi o cykl życia produktu osiągnąłeś dojrzałość. Odwiedza cię wielu klientów, większość stałych. Twoja marka i renoma są rozpoznawalne i odbierane pozytywnie, dlatego czas przygotować się na wielkie załamanie.
Z każdej góry trzeba kiedyś zejść.
Jeśli chodzi o cykl życia produktu, znajdujesz się na jego schyłku. To dobry moment, żeby powoli wygaszać stare usługi czy produkty, a w ich miejsce wdrażać nowe rozwiązania. Choć, oczywiście, może zdarzyć się tak, że konieczne będzie całkowite zamknięcie lokalu – wszystko zależy od reakcji rynku. Według macierzy BCG znajdujesz się teraz w pozycji psa – Twój produkt zajmuje niewielką część nierozwijającego się rynku. To naprawdę ostatni dzwonek, aby pozostać na rynku tworząc nowy produkt, albo zmodyfikować obecny.
Cykl życia produktu jest nieubłagany.
Biznes musi się zmieniać, a ty wraz z nim. Najgorsze co może ci się przytrafić to skostnienie w punkcie gwiazdy lub dojnej krowy. Fakt, interesy idą wtedy wyśmienicie, ale musisz pamiętać że ten stan nie będzie trwać wiecznie. Bądź czujny, obserwuj rynek i ciągle ucz się i inspiruj. Biznes, który nie ewoluuje – prędzej czy później zniknie.