Administratorem danych osobowych jest JNS Sp. z o.o. ul. Wróblewskiego 18, (93-578 Łódź), NIP 725-189-13-94, nasze dane kontaktowe: e-mail: biuro@jns.pl, telefon: +48 42 209 27 01, fax: +48 42 209 27 02.
Na naszej stronie internetowej stosujemy sposób zautomatyzowany przetwarzania danych (w tym profilowania), zbierania danych statystycznych i analizowania ruchu na stronie internetowej. Aby dowiedzieć się więcej na temat administratora danych, odbiorców danych, profilowania, sposobu wykorzystania oraz sposobu zmiany ustawień przeglądarki, kliknij TUTAJ. Korzystając z tej strony bez zmian ustawień wyrażasz zgodę na profilowanie.
Jak znaleźć dobrego pracownika do pracy w gastronomii?
Obecny rynek pracy jest trudny dla obu stron. Pracodawcy skarżą się na pracowników roszczeniowych, leniwych i bez doświadczenia. Potencjalni pracownicy natomiast narzekają na nierealne wymagania pracodawców w stosunku do oferowanej pensji. Jak więc w gąszczu kandydatów znaleźć dobrego szefa kuchni albo kelnera? Postaram się ułatwić Ci to zadanie.
Po pierwsze – zastanów się, jakich pracowników potrzebujesz i ilu ma ich być.
Jeśli planujesz otworzenie budki z hot-dogami to potrzebujesz kogoś, kto przez osiem godzin dziennie będzie bez znudzenia obsługiwać te same maszyny do fast foodu. Jeśli planujesz otworzyć wykwintną restaurację zastanów się, ilu kelnerów i kreatywnych kucharzy potrzebujesz by obsłużyć klienta, który zapewne zostawi u Ciebie sporo gotówki, ale jednocześnie ma duże wymagania co do czasu i jakości obsługi.
Po drugie – ustal zakres obowiązków i przewidywane pensje.
Jeśli wiesz, jakiego zespołu potrzebujesz, przemyśl, jakie będą obowiązki każdej z tych osób. Ułatwi Ci to nie tylko skonstruowanie precyzyjnego ogłoszenia o pracę, ale też późniejszą relację z pracownikiem. Zadbaj też o to, aby oferowana pensja była adekwatna do ilości obowiązków, jakie nakładasz na pracownika. Zastanów się, czy oferta pracy za stawkę, którą chcesz zaoferować, będzie atrakcyjna?
Po trzecie – wypisz cechy, jakie chcesz widzieć u swoich pracowników.
Ułatwi Ci to proces rekrutacyjny. Łatwiej odsiejesz interesujące Cię CV od tych mniej angażujących, a podczas rozmowy o pracę szybciej określisz, czy energia kandydata Ci odpowiada. Poza tym, proces podejmowania decyzji stanie się łatwiejszy. Jeśli oczekujesz od kandydata zaangażowania, a podczas rozmowy widzisz, że co pół roku zmienia miejsce pracy nie wahasz się – po prostu z niego rezygnujesz bez względu na inne przymioty.
Po czwarte – skonstruuj ogłoszenie o pracę i umieść je w wielu źródłach.
Oferty pracy warto umieszczać na różnych portalach z ofertami pracy, ale też w bardziej tradycyjnych miejscach jak prasa czy ogłoszenia urzędu pracy. Możesz skonstruować klasyczny komunikat, w którym podasz wymagania i określisz zakres obowiązków w gastronomii. Jednak ciekawszym i rozwijającym się trendem w konstruowaniu ogłoszeń jest nadanie nietypowego komunikatu, który od razu eliminuje z procesu rekrutacji osoby o charakterze i energii niespójnej z tym, czego szukasz.
Po piąte – przeanalizuj CV i przeprowadź rozmowy rekrutacyjne.
To ważny i intensywny moment. Przygotuj się na przebrnięcie przez stos aplikacji, wybranie tych najciekawszych, a potem przeprowadzenie kilku, a nawet kilkunastu rozmów. Może warto zastanowić się nad jakimś zadaniem dla pracownika – np. kucharzowi zadać ugotowanie popisowego dania albo stworzenie przystawki w 20 minut?
Po szóste – przygotuj i podpisz umowy.
Kiedy pracownik wie, co będzie wykonywał i za jakie pieniądze, a Ciebie satysfakcjonują jego umiejętności i energia nie zwlekaj, tylko zaproś go do zespołu. Na tym punkcie kończą się Twoje poszukiwania – przynajmniej na ten moment. Warto mimo wszystko mieć ciągle rękę na pulsie i monitorować, jak radzi sobie nowy pracownik. Być może za jakiś czas konieczna będzie kolejna rekrutacja?