Trendy – mówi się o nich praktycznie codziennie, ale… czym właściwie są? To występujący kierunek zmian w danej dziedzinie. Trendy to określony schemat zachowań czy stylu, widoczny i powtarzalny wśród pewnej grupy. Obserwowanie tego, co ludzie lubią i czego chcą pomaga w dostosowaniu działań do ich wymagań i potrzeb.
Rodzaje trendów
Trendy pojawiają się w różnych miejscach. I tak na przykład, z architektury mogą trafić do mody, a z mody – do gastronomii. Dlatego trudno dokładnie opisać ich rodzaje. Można jednak podzielić występujące na świecie trendy ze względu na wielkość: od tych lokalnych (np. na terenie jednego państwa), po globalne. Wyróżnia się je też ze względu na czas trwania: można mówić o krótko- oraz długofalowych. Jako przeciwieństwo konkretnych trendów, tworzą się też tzw. kontrtrendy. Trzeba pamiętać o wszystkich, ale planując jakiekolwiek działania biznesowe, należy zdecydować się, do których z nich nawiązać.
Jesteś tym, co jesz
Warto spojrzeć na trend dotyczący zdrowego trybu życia. Widoczny jest właściwie w każdej dziedzinie, ale jego wpływ i efekty są różne. W branży mody przybrał „sportową” odsłonę – marki oferujące odzież i akcesoria do treningów odnoszą sukcesy; widoczne są też zmiany w sposobie spędzania czasu przez ludzi w różnym wieku. Wybierają inne rozrywki niż kiedyś. Zdrowy styl życia to też ograniczanie swojego wpływu na otoczenie. Klienci wybierają biznesy lokalne, ponieważ transport jest szkodliwy dla środowiska, sięgają po produkty „eko” i „bio”. Jak pokazuje przygotowany przez naszą agencję raport – Przewodnik: trendy w gastronomii 2016, kierują się w stronę produktów zdrowych, czyli świeżych, lokalnych, od zaufanych dostawców. W ich codziennej diecie pojawia się coraz więcej warzyw. Klienci wierzą w słowa „Jesteś tym, co jesz”. Wszystko to wpływa na gastronomię, ale także przemysł, logistykę.
Tempo zmian a gastronomia
Gastronomia to dziedzina, w której trendy są bardzo ważne. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz je znać i dostosować do wymagań swojej pracy. Pamiętając o oczekiwaniach klientów. Prowadząc własną restaurację, musisz podkreślać te elementy trendu, które są spójne z ofertą oraz komunikacją lokalu. Pamiętaj jednak, że świat zmienia się bardzo szybko, a dostęp do informacji jest coraz łatwiejszy. Dlatego bez przerwy należy obserwować to, co dzieje wokół nas. Dzięki temu możliwe jest zaplanowanie rozwoju marki. Przy obecnym tempie zmian, nie ma szans na to, by przez kilka lat proponować klientom dokładnie to samo. Klient reaguje szybko. Zmienia swoje upodobania, przyzwyczajenia. Trzeba ciągle śledzić zmiany i korzystać z nich w tym, co robimy. Dlatego w kolejnych tekstach będę omawiać wybrane trendy, pokazując dane statystyczne, wyniki badań. Skupię się przede wszystkim na przełożeniu tej wiedzy na praktyczne zastosowanie w lokalach gastronomicznych.