Mariusz Krakowski

Tracisz zainteresowanie fanów? Twój fanpage świeci pustkami? Jeżeli tak, warto zastanowić się, czy korzystasz niego we właściwy sposób. To niezwykle ważne, tym bardziej że sytuacja firm promujących się na Facebooku wcale nie stanie się prostsza. Facebook dotychczas faworyzował posty pochodzące z różnych fanpage’y, ale planuje zmienić algorytm na rzecz prywatnych profili. Dzięki temu użytkownicy będą mieli lepszy insight w to, co dzieje się u ich znajomych. Teraz trzeba będzie podwoić wysiłki, by zyskać ich uwagę! Jeżeli zależy Ci na rzeszy wiernych odbiorców, sprawdź, czy nie popełniasz tych podstawowych błędów.

Po co określać grupę docelową? Działam spontanicznie!

Musisz wiedzieć, do kogo mówisz. Koniec i kropka. Jeżeli publikujesz chaotycznie, nigdy nie masz pewności, czy do kogokolwiek trafisz. O skuteczności nie ma tu mowy. Zastanów się, na jakich klientach Ci zależy. Młodzież? A może osoby po trzydziestce? Jaki jest ich status materialny? Czym się interesują? Co może być dla nich ciekawe? Postaraj się dostosować do nich przekaz i obserwuj. Facebook posiada różne darmowe narzędzia służące do analityki. Warto się nad nimi pochylić, zwłaszcza że dają możliwość oceny, jak odbiorcy reagują na twoje posty, które z nich cieszą się największą popularnością oraz jaki styl komunikacji jest najbardziej preferowany. Wgląd w social graph, czyli przekrój ze względu na wiek, płeć, wykonywany zawód i inne zmienne jest bezcennym źródłem informacji, dzięki któremu możesz elastycznie dopasować content do preferencji twoich fanów. Masz też szansę zobaczyć, o jakiej porze dnia są najbardziej aktywni. Wtedy publikuj.

Monolog

Pamiętaj, że nie stoisz przed bezosobową widownią. Mówisz do konkretnych ludzi i powinno Ci zależeć na budowaniu kontaktu i zaangażowana. Zamierzasz udostępniać treści i nie interesuje Cię, co na to twoi odbiorcy? W takim razie działasz bez sensu. Personalizuj posty. Zadajesz pytania? Wchodź w dyskusję. Im żywsza reakcja, tym lepiej. Każdy komentarz powinien wiązać się z odpowiedzią. Jeżeli publikujesz i pozostawiasz komentarze samym sobie, twoja aktywność całkowicie mija się z celem. Podejmuj dialog – i to w takim stylu, by każdy poczuł, że jego wypowiedź jest dla Ciebie cenna. Nie chodzi Ci przecież o wepchnięcie klientowi jakiegoś produktu czy usługi. Chcesz pokazać swoją ludzką stronę, o to przecież chodzi w social media!

Visual? A co to takiego?

Udostępniany content ma być dopasowany pod kątem informacji uzyskanych dzięki analityce, to oczywiste. Kolejnym krokiem jest zadbanie o odpowiedni rodzaj publikowanej treści. Częstą pomyłką jest wstawianie zbyt długich postów. Powinieneś tego unikać. Część użytkowników je przeczyta, ale istnieje spora grupa osób, która ma tendencję do tego, żeby szukać informacji, które są podane w przystępny i łatwy w odbiorze sposób (czytaj: wzrokowo). Dlatego powinieneś zatroszczyć się o to, by posty zawierały zdjęcia, memy, filmy i infografiki. I to dobrej jakości. Postaraj się też, aby to, co publikujesz miało potencjał wirusowy (by użytkownicy sami chcieli dzielić się tym ze znajomymi). To prosty sposób na zwiększanie zasięgu.

Niespójność przekazu

To, co prezentujesz na Facebooku i w innych kanałach social media ściśle wiąże się z twoją marką. By twój przekaz był spójny, sam musisz wiedzieć, kim jesteś, co chcesz powiedzieć i jakie wartości są dla Ciebie ważne. Jeżeli chcesz pokazać, że cenisz tradycję, nie publikuj postów nawiązujących do szalonych imprez. Niech opowieść będzie konsekwentna. Co ważne, nie powinieneś też udostępniać czegoś, co kompletnie nie jest związane z twoją branżą. Jednym z często popełnianych błędów jest traktowanie fanpage’a jako prywatnej strony. Jesteś restauracją? Nie piszesz na temat mody dla niemowląt. Proste.

Zaniedbywanie fanpage’a

Najgorszym, co możesz zrobić jest traktowanie swojego fanpage’a po macoszemu. Wiele firm, nie widząc zbyt wielkich rezultatów swojej działalności na Facebooku porzuca swoje strony i nie stara się ich ulepszać. Tymczasem w wielu wypadkach wystarczy po prostu zastosować kilka zabiegów, które pozwolą zwiększyć ich atrakcyjność wśród użytkowników. Pamiętaj, że nigdy nie uda Ci się zbudować zaangażowania, jeżeli nie będziesz obecny w życiu swoich odbiorców. Pokaż, co dzieje się w twoim lokalu, staraj się zainteresować klientów ciekawą treścią i nie zapominaj, by publikować co najmniej kilka razy w tygodniu. Wtedy na pewno zaobserwujesz rezultaty!

Ocena Artykułu
Twoja ocena
[Głosów: 4 Ocena: 2.8]

Komentarze są wyłączone.