spor_o_ser_anna_michowskaWłosi żyją od dłuższego czasu sporem o ser. Jak podaje „Gazeta Wyborcza” w artykule “Producenci słynnego sera chcą odszkodowania od twórców Mody na sukces” autorstwa Sylwii Wysockiej, producenci sera Grana Padano chcą odszkodowania od twórców jednego z najpopularniejszych seriali na świecie – „Mody na sukces”. Okazuje się, że w jednym z odcinków z bohater zakrzyknął „O nie, kupiłem Grana Padano zamiast Parmigiano Reggiano”. Dodatkowo atmosferę podgrzał fakt, że wypowiedział tę kwestię z nieukrywanym zniesmaczeniem. Włosi podnieśli larum, ponieważ nie tylko ktoś ugodził w jedną z ich narodowych marek. Boją się także poważnych strat finansowych wynikających z tego, że serial wyświetlany jest niemal na całym świecie.

W pierwszej kolejności nasuwa nam się pytanie, jaki cel przyświecał scenarzystom serialu? Przypadkowe działanie a może zamierzony cel?

Nie ulega wątpliwości, że kluczowym słowem w zaistniałej sytuacji jest RENOMA. Renoma jest to wartość, jaką przedsiębiorca wypracował dla swoich towarów lub firmy. Jest to trud pracy włożony przez przedsiębiorcę w wysoką jakość towaru, który wyróżnia się na rynku spośród innych tożsamych rodzajowo lub podobnych produktów. Na renomę składa się nie tylko wysoka jakość towarów, ale również wysiłki, jakie przedsiębiorca włożył w reklamę i rozpowszechnienie swojego towaru i marki. W przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z serem Grana Padano produkowanym we Włoszech już od XII wieku, który to ser widnieje w unijnym rejestrze chronionych nazw pochodzenia. Co z kolei oznacza, iż jego receptura oraz sposób wytwarzania wymaga między innymi przestrzegania ściśle określonych procedur, oraz wskazuje określone miejsca gdzie może być ten produkt wytwarzany. Jakiekolwiek odstępstwa od procedury uniemożliwiają nazwanie sera nazwą Grana Padano. Powyższe świadczy o tym, że jest to marka, wartość sama w sobie, chroniona przez prawo unijne. Nie ulega zatem wątpliwości, iż zaistniała sytuacja – wypowiedzenie słów nt. sera Grana Padano w odpowiednim kontekście i z odpowiednią mimiką – godzi bezpośrednio w renomę producentów tegoż sera Grana, gdyż stanowi także wartość majątkową.

Nierozerwalnie z instytucją renomy związany jest zasięg medialny, czyli do jak wielu osób mógł trafić ten przekaz. Jak każdy zapewne zdaje sobie świetnie sprawę, serial „Moda na Sukces” ma swoją ogromną oglądalność na całym świecie. Zasięg jego odbiorców jest nieograniczony z racji na to, że serial dostępny jest także w Internecie.  Sam serial jest emitowany od 1987 roku, w związku z czym zdobył sobie rzeszę ulubieńców, stanowiącą nawet kilka pokoleń. Szeroko rozumiane mass media tworzą dla wielu osób środek, z którego mogą czerpać i uczyć się nowych rzeczy. Niestety dzieje się również tak, iż osoby oglądające seriale utożsamiają się z bohaterami, nie odróżniając świata rzeczywistego od fikcji. W związku, z czym jakiekolwiek upodobania, wybory, opinie wypowiadane ze szklanego ekranu telewizora są przez wielu odbierane jako „jedyne, rzeczywiste i właściwe”.

Wracając do naszego sera Grana Padano – należy zauważyć, iż zachowanie aktora w serialu wypowiadającego słowa: „O nie, kupiłem Grana Padano zamiast Parmigiano Reggiano” może mieć istotny wpływ na dokonanie wyboru przez przeciętnego konsumenta, który może sugerować się wyborem, z uwagi na działania aktora ze słynnego serialu, a nie z uwagi na własne upodobania.

Czy zaistniała sytuacja miała bądź mogła mieć wpływ na nadszarpnięcie dobrego imienia producenta sera i w związku z tym podważenia jakości towaru? OCZYWIŚCIE.

Czy zaistniało zagrożenie szkody majątkowej dla producenta sera? UWAŻAM, ŻE TAK.

Jaki był cel scenarzysty serialu „Moda na Sukces” tworzącego taki scenariusz? Może niezamierzone działanie, a może jednak celowe? …

Jaki finał będzie miał niniejszy spór, czas pokaże, niemniej jednak jest to przestroga dla potencjalnych działań osób i powstałych sytuacji, które w podobnym kształcie mogą wydarzyć się w przyszłości.

Źródło komentowanego artykułu:
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114871,20152439,producenci-slynnego-sera-chca-odszkodowania-od-tworcow-mody.html
Ocena Artykułu
Twoja ocena
[Głosów: 1 Ocena: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*