Niedawno pisałem Wam o tym, jak wykonać cztery kroki, żeby poprawić wydajność gastronomii. Pierwszym z tych kroków była ANALIZA PROCESÓW. Dziś zamierzam nieco więcej informacji przekazać Wam na ten temat. Dlaczego ta analiza jest tak istotna? Zapewne spodziewacie się już odpowiedzi.  Z racji na to, że temat sam w sobie jest dość prosty, ale realizacja dość uciążliwa, postanowiłem Was nieco zainspirować tym tekstem. Mam nadzieję, że się to uda i że będziecie się mogli cieszyć świetnie prosperującym biznesem. 🙂

Gastronomia pod lupą

Podejmując się analizy procesów biznesowych musisz przede wszystkim wypisać wszystkie czynności, które realizujesz Ty, a także Twój personel. Rozpisz je na kartce w postaci listy, np:

procesy w gastronomii

W zależności od specyfiki Twojej działalności, a także tego jak ujmiesz niektóre procesy – będzie to wyglądało trochę inaczej, niż u nas. Pamiętaj także o tym, że niektóre procesy będą się przenikać, np. sprzedaż z produkcją.

Zbuduj modele poszczególnych procesów

Jeśli jesteś już pewien, że wszystkie procesy nazwałeś i zamieściłeś na liście – rozpisz każdy z nich w postaci schematu:

Sprzedaż

* podany wyżej schemat jest ogólny – im bardziej doprecyzujesz jak wygląda dany proces – tym lepiej 😉

Analiza skuteczności Twojego procesu

Teraz przejdź ten schemat jeszcze raz – zastanów się, który etap procesu można zmodyfikować. W “naszej” gastronomii przyjmujemy zamówienia na sali, poprzez mail i telefon. Kelner na zmianie jest tylko jeden, w godzinach popołudniowych przy odbiorze zamówień pomaga właściciel. Robiąc jednak ukłon w kierunku nowoczesnych rozwiązań – możemy zamówienia przychodzące mailowo i telefonicznie obsługiwać poprzez system gastronomiczny, który zamówienie przekaże bezpośrednio na kuchnię. Z racji na to, ze jest to system który się uczy – po pewnym czasie wyeliminujemy problem posiadania w karcie dania, które już w ciągu dnia “wyszło”.

 Kucharz wydając danie przywołuje głośno kelnera pracującego na sali – ma to swój klimat, ale nie jest zbyt eleganckie. Jest to jeden z newralgicznych punktów naszego procesu – dlatego myślimy zautomatyzowaniu całej komunikacji kelnerzy – kuchnia. W tym celu zakupimy system gastronomiczny i drukarkę bonową, która będzie drukowała zamówienia. Damy też kelnerowi narzędzie w postaci aplikacji na telefon, dzięki której będąc na sali dowie się o odbiorze zamówień w kuchni.

Krótkie podsumowanie

Jak już zauważyliście – rozpisując wszystkie procesy na schematy – można dostać niezłego zawrotu głowy. Nie musicie jednak wszystkiego robić jednego dnia. Nie musicie tego również robić sami. Warto zlecić opis wykonywanych procesów swoim podwładnym, albo też firmie zewnętrznej. Możesz również uzyskać od każdej z podanych stron informacje i skonfrontować je.

 

 

 

 

 

Ocena Artykułu
Twoja ocena
[Głosów: 4 Ocena: 2.8]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*